Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
Att tävla!


Äntligen är det tävlingsdags!

Att tävla kan ofta vara pirrigt oavsett om man gjort det tidigare eller gör det för första gången. Det är inget konstigt att vara nervös och oftast släpper det så fort tävlingen är igång och man inser hur kul det är! Vi tränare skulle aldrig anmäla er till något vi inte är säkra att ni klarar av, så därför hoppas vi att ni ser tävlingen som en utmaning!

 

Följande är tips på hur ni förbereder er som bäst, så läs igenom noggrant

För att kunna fokusera på tävlingen fullt ut och inte glömma något är det bra att packa väskan redan kvällen innan.

Då bör man ha med sig:

  • 2 stycken badbyxor/baddräkter, en för insim och en för tävlingspasset
  • Älvsjö AIK simning badmössa (gärna en extra i väskan om den går sönder)
  • Simglasögon (helst två par för säkerhetsskull)
  • Klubbkläder, då det ska synas att vi tillhör och representerar Älvsjö AIK Simning
  • Handduk
  • Hänglås
  • Innerskor, flipflops etc då man vistas i hallen länge och det är mer bekvämt med ett par skor
  • Mellanmål (yoghurt, frukt, smörgås, smoothie etc. men ALDRIG godis, läsk, chips eller dylikt) Ej nötter då det finns allergiker.
  • Vattenflaska för att fylla på vätskeförrådet

Under en tävling vill vi att förutsättningarna för att lyckas ska vara så bra som möjligt. Förutom den tid man lagt ner på simträningarna behöver man ladda upp med:

  • God sömn natten/nätterna innan tävlingen.
  • En frukost baserad på långsamma kolhydrater, t.ex. havregrynsgröt, för att bevara energin längre.
  • Ett gott humör och positiv inställning, man klarar mer än man tror!

Väl på plats

  • Kom i tid! Det är ofta mycket folk på externa tävlingar och det kan bli svårt att hitta parkering, få ett skåp eller liknande.
  • Hör av er till ansvarig tränare på plats om ni blir sena, telefonnummer står alltid i mejlet med inbjudan.
  • Anmäl er till en tränare från klubben på plats för att undvika missförstånd eller onödiga strykningar.
  • Därefter ska ni simma in för att få en känsla för vattnet och kanske träna extra på delmoment som vändningar, starter mm.
  • Fyll regelbundet på energiförrådet med mellanmål, dock inga större måltider under tävlingens gång. Om man simmar två pass bör lunchen innehålla energirik mat för övriga lopp.
  • Undvik att basta eller trötta ut kroppen genom fartfyllda lekar innan loppen, det gör en seg och det blir svårare att prestera enligt ens önskemål.

Och till sist, vi är där för att ha roligt!

Vi sitter tillsammans och hejar på alla i klubben.

Kommande aktiviteter
Inga aktiviteter inbokade
Nyheter från föreningen