Jämställdhet (borde vara) en självklarhet!
2018-11-06 07:37

Ett år efter #metoo sätter Stockholmsidrotten fokus på Jämställdhet med ”Jämställdhet (borde vara) en självklarhet”. Under tre veckor blir det föreläsningar, med bland annat Moa Hjelmer, utbildningar, historier och viktiga tips. Häng med på en resa mot en jämställd svensk idrottsrörelse.

För nästan precis ett år sedan publicerades idrottens #metoo, #timeout i Dagens Nyheter. #MeToo från engelskans ”me too” för ”jag också” är en hashtag som skapades i sociala medier för att uppmärksamma hur omfattande sexuella trakasserier är mot kvinnor. I Sverige skapade i stort sett alla yrkesbranscher sina egna hashtags. Idrottens blev döpt till #timeout och 2290 kvinnor skrev under på denna i Dagens Nyheter.

En anonym berättelse som publicerades var denna:

“Jag var 16 år. På en friidrottsträning hände något hemskt. Det var första gången som jag provtränade för denna erkänt duktiga tränare. Just denna dag var det jag och tre äldre killar som tränade ihop. Vi hade värmt upp och skulle gå till en annan del av IP. Plötsligt känner jag att någon kommer upp nära bakom mig, lutar sig mot min rygg och tar tag hårt och vad som upplevs som en evighet i min rumpa. Han släpper inte och jag fryser till is. Den vuxna tränaren ser allt, ALLT. Jag möter hans blick så rädd och vädjar för att få hjälp. Hans respons blir att han tittar på mig, hånler och säger ‘det är såhär vi gör här’. Jag kommer aldrig tillbaka till träningsgruppen och kommer aldrig riktigt tillbaka till den idrott jag en gång älskade.”

Att idrotten inte hade lyckats i sitt förebyggande värdegrunds- och jämställdhetsarbete blev tydligt förra hösten. Efter det har mycket hänt. Många idrotter har själva skapat sina egna # och framförallt har flera idrottsförbund agerat i frågan och gjort utredningar samt handlingsplaner hur vi ska slippa en ny #timeout i framtiden.

Anmäl dig till vår frukostföreläsning ”jämställdhet för en framgångsrik idrott” den 13 november med bland annat Moa Hjelmer >>>

Ett av förbunden som agerat är Svenska Friidrottsförbundet. Moa Hjelmer, en av förgrundsgestalterna bakom #timeout, tycker att förbundets agerande var bra.

Från SVT: ”Moa Hjelmer – ett år efter #metoo: ”Är det verkligen roligt att skämta om vissa saker?” >>>

– Jag tycker att Svenska Friidrottsförbundet tog till sig frågan på stort allvar. De agerade snabbt med att ta fram siffror över förekomsten av övergrepp i landslaget. Med hjälp av ett sådant underlag kan förbundet lättare arbeta fram nya policyer och riktlinjer.

Moa Hjelmer fortsätter:

– Idrott i Sverige baseras framförallt på ideellt arbete vilket medför att kraven på tränare och ledare är förhållandevis låga. I dagsläget är det svårt att "göra sig av med" personer som inte passar in i verksamheten. Här tror jag att hjälp och stöd måste ges till klubbar i hur man kan agera när personer beter sig olämpligt och opassande. Idrotten ska vara en fredad och trygg frizon, där alla får vara med på lika villkor, därför måste kraven bli högre på de vuxna som arbetar i dessa zoner.

På Stockholmsidrotten bedrivs ett intensivt arbete för att stötta idrottsföreningar att själva arbeta förebyggande med värdegrunds- och jämställdhetsarbete för att motverka osunda jargonger, språkbruk, hot och trakasserier – såväl muntliga som fysiska. För att lyfta detta viktiga arbete och framförallt erbjuda individer och föreningar stöd kommer Stockholmsidrotten under några veckor kommunicera under namnet; Jämställdhet (borde vara) en självklarhet.

Henric Hedberg jämställdhetssamordnare på Stockholmsidrotten:

– Stockholmsidrotten kommer inte sluta att arbeta med jämställdhet innan hela idrottsrörelsen har fattat att det är en självklarhet. Det är något alla vinner på, oavsett kön, bakgrund eller ålder.

Häng med på en resa som kommer innehålla utbildningar, historier, utlottningar och viktiga tips på hur just din förening kan arbeta med jämställdhet för en framgångsrik idrott.

Läs mer om Stockholmsidrottens jämställdhetsarbete här >>

Inställt2023-04-02 21:12