Den stora Idrotts(rörelse)konferensen 2019
2019-02-13 16:11

Den stora Idrotts(rörelse)konferensen närmar sig! För tredje året i rad hälsar vi tränare, ledare och andra idrottsföreträdare i Stockholmsdistriktet välkomna till en dag fylld med inspiration, föreläsningar, samtal och mycket mer.

Vill du hänga med i vad som händer inför och under konferensen så gå med i evenemanget på Facebook här: https://www.facebook.com/events/317229652451067/

Vi kommer löpande att fylla på med program och mer information om annat som händer under dagen – både här och via sociala medier. Håll ögon och öron öppna.

Föreläsare
Dagen kommer att vara fylld med inspiration, tips och goda exempel. Nedan ser Ni dagens föreläsare:

Pilo Stylin/ Rörelseförståelse – lika viktigt som läsförståelse för alla barn
Först ut att presenteras är Pilo Stylin från Svenska Budo & Kampsportförbundet. Pilo kommer på ett lekfullt sätt beskriva Physical literacy (rörelseförståelse) kopplat till allsidig träning, leken och ett livslångt fysiskt aktivt liv.

Fredrik Backman/ Samtal om Björnstad och idrottskulturer - Vi är väldigt glada och stolta att presentera Fredrik Backman, författare till "Björnstad" och "Vi mot er". "Björnstad" är en berättelse om kärlek till en folkrörelse. Men även om manlighet, identitet och längtan efter att få visa vem man verkligen är. Fredrik kommer i ett samtal att berätta om hur det kommer sig att han skrev böckerna "Björnstad" och "Vi mot er" och sin egen koppling till idrottsrörelsen.

Jean Côté/ Coacha barn och unga att uppnå sin fulla potential - Dr. Jean Côté är en av de starkaste inspiratörerna till den svenska idrottsrörelsens strategi 2025. Jean är en stark företrädare för att barn i unga åldrar ska testa många olika idrotter för att senare välja och satsa på en idrott. Hans senaste forskning inbegriper användningen av observationer för att undersöka påverkan av olika typer av coachbeetenden som fokuserar på positiv utveckling där barnen kan utveckla sin fulla potential. Föreläsningen kommer att hållas på engelska.

Dennis Hörtin (utbildningsansvarig AIK Fotboll)/ Karin Redelius (professor i idrottspedagogik vid Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH). Dennis kommer att berätta om hur vi förvärvar förmågor – alltså utvecklas och lär oss – handlar om människan, miljön och uppgiften, i samspel. Dennis beskriver ämnet som ”Motivationsklimat, struktur och pedagogik för att bäst främja deltagande, personlig utveckling och prestation. Karin bedriver forskning om ett ämne som många har åsikter om – tidiga elitsatsningar och selektion. Hur barn och unga upplever selektering hörs sällan i debatten. Karins presentation handlar om vad tidiga urval kan innebära för barn.

Åsa Llinares Norlin/ En inkluderande idrott för alla - Åsa är styrelseledamot i Parasport Sverige och med en rejäl skopa humor kommer Åsa att dela med sig av goda exempel, inspirerande historier och glädjen med att jobba med en inkluderande idrott för alla. Alla vinner på mångfald och inkludering!

Föreläsning av Linda Lengheden och panelsamtal med Ung livsstil om deras rapport. - "Studier sedan minst 70 år tillbaka visar att barn och ungdomar i de högre socioekonomiska grupperna har varit med/är med mer i dag i föreningsidrotten än barn och ungdomar i lägre socioekonomiska grupper. Störst är skillnaderna bland tjejer. Ung livsstils studier visar att ojämlikheten utifrån socioekonomisk bakgrund har ökat, speciellt under de senaste 20 åren. Stat, kommun och den svenska idrottsrörelsen har alltså en stor utmaning ifall målet om jämlikhet utifrån socioekonomisk bakgrund ska uppnås när det gäller föreningsidrotten. Utmaningarna om att nå jämlikhet utifrån socioekonomisk bakgrund är större bland tjejer än bland killar.”

Panelister: Victoria Escobar, Sevana Ghadimi och Magnus Åkesson

Information
All kommunikation sker via mail så var noga med att skriva in din mailadress korrekt!

Kost
Kom ihåg att registrera eventuellt behov av specialkost eller särskilt stöd i din anmälan.

Kostnad
Dagen är kostnadsfri, men det är viktigt att du avbokar din plats om du får förhinder så att någon annan kan nyttja den istället. Avbokning sker till: jennifer.zetterberg@stockholmsidrotten.se

Vid frågor kontakta jennifer.zetterberg@stockholmsidrotten.se.

Välkommen med din anmälan!

Inställt2023-04-02 21:12
Sommarlov!2021-06-30 15:45